De dynamiek in groepen bespreekbaar maken, instrumenten aanreiken voor meer zelfsturing, … er zijn verschillende manieren. Als bemiddelaar leer je echter zoveel mogelijk vanuit de groep zélf te laten komen. Intervisie is dan een gedroomde manier om samen knelpunten uit de eigen organisatie te bekijken om er effectiever mee om te gaan. Eigenlijk zit de wijsheid in de groep, we moeten alleen de tijd nemen en de juiste werkmodus vinden om er samen slimmer van te worden (collegiaal consult). Voor groepen die hiermee zelf nog geen ervaring hebben, of wanneer er veel stroming is “onder de waterlijn”, kan het handig zijn om zeker de eerste gesprekken extern te laten faciliteren. De facilitator bewaakt het traject, de timing en de uitkomst en zorgt dat alle partijen gelijkwaardig aandacht en gesprekstijd krijgen. Er is immers moed en een veilige context nodig vooraleer mensen zich echt durven uitspreken over wat er echt leeft!
Binnen SOFIA (een netwerk voor vrouwelijke onderneemsters) ben ik met diverse methodieken aan de slag gegaan, uiteraard telkens nadat we samen de nodige werkafspraken maakten, ook om de focus te houden op het beoogde doel. Een opvolgbespreking om te zien hoe één en ander evolueerde, bleek erg zinvol. Prachtig om te ervaren hoe sterk je wordt als je gesteund wordt door gelijkgestemden, of je al grondig op lastige besprekingen kan voorbereiden met de hulp van een paar behulpzame kritische geesten.
Bij UW BEMIDDELAARS houden we ook regionale periodieke intervisiesessies. Pioniers in het werkveld, die samen oplossingen zoeken voor nieuwe uitdagingen, bereid zijn om ervaringen en inzichten te delen. In emotioneel beladen conflictdossiers helpt het ook als je (uiteraard zonder de vertrouwelijkheid te schenden) de emotionele last op je schouders kan spreiden en eens raad kan vragen omtrent lastige onderwerpen … Opnieuw belangrijk om afspraken te maken en de rode draad / uitkomst te bewaken!
Ook in beladen teamvergaderingen kan een neutrale (of beter: “meerzijdig partijdige”) gespreksfacilitator een oplossing bieden voor moeilijk bespreekbare onderwerpen. Bijvoorbeeld als teamleden een nieuwe rol kregen of zich anders moeten organiseren. Ik denk onmiddellijk aan boeiende voorbeelden uit de praktijk, bijv. bij de opstart van een nieuw managementteam dat geen echte verantwoordelijkheid krijgt van de familiale aandeelhouder of van de ouders, of een team waar niet iedereen dezelfde dynamiek aan de dag legt of niet even open communiceert maar “politieke spelletjes” speelt, enz…